Tuesday, February 28, 2012

Kompetisi Web Kompas MuDA & Pertamina

Kompetisi Web Kompas MuDA & Pertamina


Sedikit penjelasan di atas sekurang-kurangnya memberikan gambaran betapa besarnya keperluan manusia akan tenaga, apatah lagi di era industrialisasi seperti sekarang ini. Nah, setelah memahami hal tersebut, selanjutnya kita juga perlu faham bahawa penggunaan tenaga sangat mempengaruhi kelangsungan kehidupan alam, baik dari proses pengambilan atau sisa-sisa penggunaannya.

Berbagai macam bahan bakar merupakan contoh yang baik untuk menjawab soalan utama tulisan ini. Selain memang bahan bakar, seperti bahan bakar fosil ataupun bahan bakar nabati, merupakan sumber tenaga yang banyak digunakan manusia, ternyata proses pengeluaran pun sangat mempengaruhi alam, dalam hal ini alam Indonesia dengan biodiversitas yang ada di dalamnya.

Sebagaimana kita tahu, perlombongan bahan bakar fosil memerlukan destruksi kawasan yang tidak sedikit. Hal tersebut belum ditambah dengan adanya sisa yang dihasilkan. Kadang-kadang juga berlaku kemalangan yang tidak boleh dielakkan seperti kebocoran lumpur di Sidoarjo, Jatim, yang saat ini diketahui telah mencemari sungai. Tentu hal ini membahayakan kehidupan yang ada di dalamnya.

Sementara itu, bahan bakar nabati ternyata juga tak kalah besar dalam menghilangkan habitat pelbagai jenis haiwan. Sebagaimana kita tahu, bahan bakar nabati diperoleh dari pelbagai jenis tumbuhan yang sengaja di tanam, sebagai contoh utama adalah kelapa sawit dan jarak pagar. Penanaman tumbuhan penghasil bahan bakar tersebut memerlukan lahan yang tidak sempit. Kita ambil contoh kelapa sawit, seperti yang terjadi di beberapa wilayah di Indonesia, telah meragut habitat haiwan-haiwan yang endangered. Tidak dapat dinafikan bahawa perluasan ladang, sebagai contoh kelapa sawit, telah menyebabkan hilangnya habitat haiwan-haiwan endemik tersebut. Kes ini juga terjadi pada harimau sumatera, gajah, dan badak Sumatera yang saat ini kehilangan hutan kerana banyaknya hutan yang rosak, meskipun memang tidak semuanya berasal daripada usaha penanaman kelapa sawit dalam rangka mencukupi keperluan tenaga.

Soalan lain pun muncul, lalu apa kaitan antara haiwan-haiwan tersebut dengan keberlanjutan kehidupan manusia? Jawapannya memerlukan kajian biologi yang mendalam. Seperti yang sedikit disinggung di awal, kehidupan manusia sangat bergantung dengan alam. Ketika alam tidak seimbang, maka kehidupan manusia juga akan terancam. Dalam hal ini, secara kasar boleh dikatakan bahawa ketika manusia menggunakan alam dengan tidak bijak, alias berlebihan, mereka sebenarnya telah menghancurkan kehidupan mereka sendiri.